Antiikin Rooma Valokuvin: Tituksen Triumfikaari

Olen löytänyt tämän kuvan Tituksen kaaresta isäni arkistoista. Kuva on peräisin vuodelta 1963 tai 1964. Olen itse parannellut kuvan laatua. Valokuvaaja tuntematon.

”Via Sacralla aurinko paistaa, pyhällä tiellä, jonka sileitä paasia satojen sukupolvien jalat ovat astelleet. Se vie Tituksen riemuportin alitse, joka hohtaa korkealla kannaksella valkeana kuin lumi. Portin ovista aukeaa eteen koko vanha Forum; vasemmalla humisee Palatinuksen raunioilla piiniapuisto, oikealla kalahtelevat keskiaikaisten kirkkojen kello ikuista rauhaa. Mutta kauimpana edessä kohoaa Capitolium, keskellä siro kellotorni. Muinaisilla pihoilla tuoksuvat sireenimetsiköt. Raunioiden keoilla ja sortuneilla seinillä hohtavat unikot. Kuin punainen matto. Sanomaton hiljaisuus. Vestan neitseiden atriumissa marmorialtaassa välkkyi vesi kuin myrkyn sininen peili, – ja altaaseen kuvastuivat mustanpunaiset ruusut hymyillen tummaa, salaperäistä hymyänsä. Kirkkaina seisoivat ympärillä vestaalien kuvapatsaat. Silloin tuntui siellä usein kuin vanhat jumalat eivät olisikaan kuolleet. ”La résurrection des dieux” soitti mielessä! Ne nukkuivat vain levon unta muinaisuuden paatteen alla.”
-Joel Lehtonen 1911- (Rooma – Kirjailijan Kaupunki, toimittanut Liisa Suvikumpu, SKS, 2004)

titus 2
Tituksen riemukaari. Kuvalähde: Antiqua Archeologia/Instagram.

Lähtiessämme kävelemään Colosseumilta pitkin Via Sacraa eli pyhää tietä, joka antiikin aikana oli Rooman virallinen pääkatu, Forum Romanumin suuntaan eteemme kohoaa upea Tituksen triumfikaari. Kaari on pienin kolmesta hyvin säilyneestä triumfikaaresta. Tituksen triumfikaaressa on vain yksi aukko ja se on kooltaan pienempi kuin myöhäisemmät kaaret, Septimius Severuksen ja Konstantinus Suuren triumfikaaret. Keisari Domitianus rakennutti kaaren veljensä Tituksen kuoleman jälkeen ja häntä syytettiin saituudesta veljensä muiston kunnioittamisessa. Triumfikaari pystytettiin Tituksen ja hänen isänsä Vespasianuksen Juudeassa saavuttamien sotavoittojen kunniaksi vuonna 82. Roomalaisten käskynhaltijoiden harjoittamaan riistoon kyllästyneet juutalaiset nousivat kapinaan vuonna 68. Syttyi sota, joka päättyi kaksi vuotta myöhemmin Jerusalemin antautumiseen ja juutalaisten hajaantumiseen, diasporaan.

Piranesi-Titusbogen
Tituksen triumfikaari taiteilija Giovanni Battista Piranesin silmin. Upea teos on vuodelta 1760.The Metropolitan Museum Of Art.

Triumfikaaressa on nähtävissä alkuperäinen piirtokirjoitus, josta selviää kenen muistomerkki on kysymyksessä: : SENATUS / POPULUSQUE ROMANUS / DIVO TITO DIVI VESPASIANI F(ILIO) / VESPASIANO AUGUSTO eli ”Senaatti ja Rooman kansa jumalalliselle Titus Vespasianus Augustukselle, jumalallisen Vespasianuksen pojalle.” Triumfikaari restauroitiin paavi Pius VII:N käskystä vuosina 1817-1821. Arkkitehti Giuseppe Valadier purki kaaren osiin ja kokosi sen uudelleen. Hän käytti kaaren puuttuviin ulommaisiin kulmiin kivilohkareita, jotka olivat valmistettu travertiinista eli kalkkikivestä. Forumin puoleisella sivulla on Paavi Pius VII:n piirtokirjoitus 1800-luvun alusta, jossa kerrotaan paavin korjaustöistä: INSIGNE RELIGIONIS ATQVE ARTIS MONVMENTVM VETUSTATE FATISCENS PIVS SEPTIMVS PONTIFEX MAX(imus) NOVIS OPERIBVS PRISCVM EXEMPLAR IMITANTIBVS FVLCIRI SERVARIQVE IVSSIT ANNO SACRI PRINCIPATVS EIVS XXIIII eli ”Ajan hampaan heikentämä uskonnollinen ja taiteellinen monumentti korjattiin vanhan mallin mukaan paavi Pius VII:n käskystä hänen 24. hallintovuonnaan”.

tituksen riemukaari 2 (2)
Kaariaukon sisäsivuilla olevat reliefit esittävät Tituksen isänsä kanssa viettämää triumfia.

Kaaren sisäsivuilla olevat reliefit esittävät triumfia, jonka Titus vietti isänsä kanssa vuonna 71 ja jonka reitti kulki triumfikaaren paikan kautta Forum Romanumille. Kaaren toisella sivulla sijaitsevassa reliefissä sotilaat kantavat puisilla paareilla Jerusalemista saatua sotasaalista. Ensimmäisillä paareilla on kultainen pöytä ja hopeisia trumpetteja, toisilla paareilla näkyy menorah, seitsenhaarainen kynttilänjalka, jonka sanotaan symboloivan Mooseksen näkemää palavaa pensasta. Nykyään seitsenhaarainen kynttilänjalka on myös Israelin vaakunassa. Tämä voittosaalis asetettiin Vespasianuksen rakennuttamaan rauhan temppeliin. Toisella sivulla olevassa reliefissä Titus kulkee neljän hevosen vetämissä vaunuissa Rooma-jumalattaren pidellessä etummaista hevosta suitsista. Siivekäs voitonjumalatar seisoo vaunuissa Tituksen takana ja valjakon taustalla on joukko liktoreita eli korkean virkamiehen palveluksessa olleita henkilöitä, joiden pääasiallisena tehtävänä oli suojella päämiestään ja panna täytäntöön tämän antamia määräyksiä. Liktorit olivat usein vapautettuja orjia. Reliefissä liktoreilla on käsissään fasces eli kirvein varustetut raippakimput. Vaunujen vieressä kävelee kaksi hahmoa, alaston mies esittää Rooman kansaa ja togaasuinen senaattia: SENATUS POPULUSQUE ROMANUS. Kaariaukon sisäkatossa on jumalaksi julistettua Titusta (DIVUS TITUS) esittävä reliefi. Siinä keisari on kuvattu Juppiterin kotkan selkään, mikä on ositus siitä, että hänet on otettu jumalien joukkoon.

Rom,_Titusbogen,_Triumphzug
Sotilaat kantamassa Jerusalemista saatua sotasaalista. Kuvassa näkyy Menora eli seitsenhaarainen kynttilänjalka, joka nykyään on myös Israelin vaakunassa. Valokuva: Wikipedia.

Tallenna

Alunperin Tituksen triumfikaari oli rakennettu valkeasta Pentelin marmorista ja se on 15,4 metriä korkea, 13,5 metriä leveä ja 4,75 metriä syvä.

Tallenna

Tallenna

Jaa mielipiteesi artikkelista

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s